דף 1 מתוך 2
שאלה שאלתית
נשלח: 20 יוני 2010, 11:07
על ידי tsahih
נשלח: 20 יוני 2010, 11:47
על ידי Arnon Dagan
יש הבדלים בצפיפות הרוח.
הרוח יכולה להיות בדיוק באותה עוצמה על מד הרוח אבל אם היא צפופה יותר היא תרגיש לך יותר חזקה ותזיז אותך יותר עם אותו גודל של מפרש.
בדרך כלל כשקר הרוח צפופה יותר וצריך פחות רוח בשביל פלנין.
בסבב העולמי לדוגמא כשאנחנו מגיעים לסילט בגרמיה וקור אימים,אנחנו עפים במים כבר ב 7 קשרים והתחרות לא מתחילה כי מינימום הרוח לפי החוקים של התחרות לא מספיק.
לעומת זאת עכשיו בתחרות בספרד שם חום אימים אתה נכנס לגלוש ב 7 קשרים ולא זז אותם 7 קשרים על אותו מד רוח של המארגנים.
במזרחית חמה בארץ זה אותו דבר לכן הרגשת שאם זו היתה מזרחית היית צריך יותר רוח. מזרחית בחורף לעומת זאת היא עוצמתית בהרבה כי קר.
נשלח: 20 יוני 2010, 12:24
על ידי dan52
בסופ"ש האויר היה גם לח וגם אביך
באויר יבש יותר תתקבל יותר עוצמה לאותה מהירות רוח
גם יש קשר לכמות הצ'ופ והגלים - שמורידים ממך מהירות
נשלח: 20 יוני 2010, 13:35
על ידי carmicarmi
צחי,
אז לפי ההסבר של ארנון היית אמור להרגיש פחות פאואר בגלל שחם, לא ?
יכול להיות שהמהירות שהרגשת זה גם בגלל שהים היה מאד חלק ואז הגלשנים טסים גם בפחות רוח.
נשלח: 20 יוני 2010, 14:34
על ידי tsahih
אוקי אז אם זכרוני אינו מטעה אותי משיעורי התרמודינמיקה
אכן אויר קר יותר הוא צפוף יותר כלומר יותר חלקיקים ליחידת נפח. אבל השאלה האם רמה גבוהה של לחות יוצרת את אותו אפקט כאילו אויר כבד.
ואז הכל מתישב, כלומר משקל הסגולי של האויר הינו פקטור שמשפיע על הכח שנוצר עקב חוק ברנולי, נלך לבדוק את ברנולי בוויקיפדיה... תשובות בקרוב
צחי אתה גדול!!!
נשלח: 21 יוני 2010, 09:18
על ידי itayco
מאיפה הבאת את השאלה הזאת???...
נשלח: 21 יוני 2010, 09:20
על ידי itayco
ארנון,
תודה על התשובה.
נשלח: 22 יוני 2010, 03:00
על ידי Arnon Dagan
צחי מעניין לדעת באמת. תודיע מה מצאת.
נשלח: 22 יוני 2010, 09:20
על ידי tsahih
אוקי
אז מבחינת המשקל הסגולי של האויר, ארנון צדק לגמרי, והמשקל הוא ביחס הפוך לטמ"פ, אני לעומת זאת טעיתי בגדול, מסתבר שכשהאויר לח, מולקולות המים מחליפות חלקית את מולקולות החמצן וההחנקן, מולקלות המים קלות יותר, ולכן ככל שהאויר לח יותר הוא קל יותר.
אם יש פה איזה מהנדס אוירודינאוטיקה, אולי הוא יכול לשפוך קצת אור על הדברים, מכיוון שהתופעות הקשורות לעילוי הם די מורכבות, ובד"כ נשענות על כמה פקטורים בו זמנית
נשלח: 22 יוני 2010, 09:54
על ידי erezzz123
זה אומר שאם המים קלים יותר אז הם ישפיעו לטובה או לרע על מהירות הרוח?? לפי מה שאני מבין המים צפופים מחצמן וחנקן אז לחות היא אויר פחות צפוף ולכן הרוח תהיה פחות משמעותית עבור המפרש???? הבנתי נכון???
עילוי של כנף
נשלח: 22 יוני 2010, 10:03
על ידי yoavt
זה מעניין - אז הכנתי שיעורי בית:
זה נכון מאוד.
עילוי של כנף מושפע מצפיפות האויר.
תירגום מתוך ויקיפדיה:
אם ידוע מקדם העילוי של כנף בזוית התקפה נתונה, אזי העילוי שמיצרת כנף בתנאים נתונים ניתן לחישוב על ידי הנוסחה הבאה:
L=0.5*r*(v^2)*A*CL
כאשר
L הוא כוח העילוי, זה הכוח שמושך את המפרש "קדימה"
r הוא צפיפות האויר air-density
v מהירות האויר
A שטח הכנף
CL מקדם העילוי
זה אומר שכוח העילוי יחסי לצפיפות האויר - ולכן יש השפעה לטמפרטורה (קר = דחוס).
נוסחה זו נכונה גם לגבי הסנפיר אשר פועל במיים, שהצפיפות שלהם פי 1000 יותר גדולה מאויר, ולכן שטח הסנפיר קטן בערך פי 1000 מהמפרש.
(צפיפות נמדדת בק"ג למטר מרובע, של מים 1000, אויר בערך 1)
צפיפות האויר קשורה לטמפרטורה באופן הבא:
ב 5 מעלות (סילט, נגיד) מטר מרובע של אויר שוקל 1.27 ק"ג.
ב 30 מעלות (איים קנריים, למשל) מטר מרובע של אויר שוקל 1.164 ק"ג.
כלומר בסילט אותו מפרש נותן 9% יותר כוח באותה מהירות רוח - רק בגלל הבדלי טמפרטורה.
אפשר להגיד ש 7 קשר ב 5 מעלות זה כמו 7.3 קשר ב 30 מעלות.
צפיפות האויר מושפעת גם מכמות אדי המיים בו. אולם בניגוד למה שנדמה בתחילה אדי המיים מורידים את צפיפות האויר!
זאת בגלל שהמאסה של מולקולות אדי המיים קטנה יותר משל אותו מספר מולקולות אויר.
כלומר אויר לח שוקל פחות מאויר יבש.
לדוגמא, בטמפרטודה 30 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 98.3% מאויר יבש, כלומר 1.7% אחוז פחות.
לעומת זאת, בטמפרטורה 5 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 99.7% מאויר יבש (באותה טמפרטורה), כלומר 0.3% פחות.
זה בגלל שאויר חם יכול לשאת יותר אדי מיים (לפני שהם הם הופכים לגשם).
אז לסיכום - אויר חם ולח (30 מעלות 100% לחות - מערבית בקיץ) שוקל פחות מאויר קר ויבש (5 מעלות 0% לחות - מזרחית בחורף - חורף קר במיוחד), וההבדל הוא בערך 11%.
גם הלחץ הברומטרי משפיע על צפיפות האויר - לחץ גבוה יותר משמעו אויר יתר צפוף.
ולמי שרוצה לחפור עוד:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7% ... 7%95%D7%99
http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air
http://www.engineeringtoolbox.com/densi ... d_680.html
http://www.engineeringtoolbox.com/humid ... d_686.html
נשלח: 23 יוני 2010, 15:40
על ידי erezzz123
יש גם את הנוסחא pv = nrt
p - לחץ
v- נפח
n- כמות חומר( חלקיקי אויר או אדי מים)
r - קבוע הגזים
t - טמפ
כשהנפח קבוע וכמות החומר קבוע הלחץ גדל עם הטמפ ולחץ גדל משמעות צפיפות יורדת....
נשלח: 23 יוני 2010, 15:46
על ידי danasolav
נקודה למחשבה-
זה נכון שאויר קר ויבש הוא כבד יותר ואויר חם לח קל יותר
אבל המד-רוח מרגיש אותו דבר (בהנחה שזה מד כפות ולא זה עם החור)
אז כשקר והאויר צפוף גם המד יראה רוח חזקה יותר וזה לא יהיה אותם 7 קשר שמרגישים חזקים יותר
לא?
נשלח: 23 יוני 2010, 19:50
על ידי Arnon Dagan
לפי נסיוני המד מראה אותה עוצמה אבל הרוח פשוט יותר חזקה במקום הקר
אז למה לעזאזל המד לא מראה יותר?
מעניין מאד
נשלח: 23 יוני 2010, 20:35
על ידי roniza
אז אם לסכם את כל מה שנאמר פה:
כשקר יש יותר כוח.
כשיבש יש יותר כוח.
כשלח יש פחות כוח.
כשחם יש פחות כוח.
לפי זה במרץ התנאים כאן הכי טובים כשמקבלים את הצפוניות והמזרחיות הקפואות.
נשמע הגיוני וגם מתאים להרגשה במים.
סוף סוף דיון ענייני ולא כל הקשקשת המסחרית.
שווה!