דף 1 מתוך 1

סנפירים, רבותיי, סנפירים

נשלח: 05 ספטמבר 2009, 12:14
על ידי alonkaplan
נשאלה שאלה בפורום לגבי התאמת סנפיר לגלשן. אני מוסר תשובה קצת יותר עקיפה, ואולי מקיפה, לגבי נושא הסנפירים:
לסנפיר הגלשן תפקיד חשוב בהשפעה על ביצועי הגלשן, אך רוב הגולשים לא מקדישים יותר מדי מחשבה ובוודאי שלא מנסים להחליף/ לשנות/ להזיז את סוג הסנפיר, אורכו ומיקומו.
עשיתי כמה ניסיונות בהחלפת סנפירים בגלשן שלי – סטארבורד אסיד בנפח 86 ליטר ובדקתי את השפעת הסנפיר על ביצועי הגלשן. היו הבדלים והיו השפעות. זה הוביל אותי לבדיקה קצת יותר מעמיקה של הנושא והתוצאות לפניכם.
תחילה – סקירה קצרה על סוגי הסנפירים המקובלים.
הנתונים מאתר חברת maui fin company - חברה המתמחה בתחום הסנפירים ואביזרים לגלישה. http://www.mauifin.com נתחיל מלמטה:
סנפירי wave
קצרים, בעלי בסיס רחב, קצה צר ומעוגל.
מיועדים לספק יכולת תמרון גבוהה לפניות חדות בגלים.
יכולת זו באה על חשבון המהירות ויכולת החידוד לכיוון הרוח.
אורך – 20-28 ס"מ

תמונה
סנפירי Freestyle
קצרים, רחבים ולפעמים בעלי צורה מוזרה ו"לא מוגדרת".
מיועדים לתרגילי פריסטייל מתקדמים הדורשים החלקת הגלשן על פני המים, תוך שמירה על מהירות שתאפשר גם ביצוע כפול ואף יותר מזה (כמו "ספוק 900" לדוגמא).
אורך 14-24 ס"מ

תמונה
סנפירי freewave/ crossover
סנפירי מעבר לגלשני המעבר. שילוב בין סנפיר פרי-רייד לסנפירי הגלים.
ארוכים מסנפירי הגלים, אך לא ישרים לגמרי. קצה מעוגל לקבלת יכולת תימרון – בעיקר מהפכים חדים יותר מגלשני הפרי-רייד ולפניות מעוגלות על גלים.
אורך – 24-36 ס"מ

תמונה
סנפירי freeride
צרים וארוכים. מיועדים לספק עלייה מהירה לפליינינג ומהירות גבוהה, אך תוך שמירה על שליטה ויכולת תימרון (בעיקר מהפכים).
אורך – 28-40 ס"מ

תמונה
סנפירי race/ free race
מהירות על ויכולת חידוד. התמרון פחות חשוב.
צרים, ישרים וארוכים יותר מסנפירי הפרירייד.
אורך – 38-52 ס"מ

תמונה

מה בדקתי?
לקחתי סנפיר גלים שהיה שבור בחלקו, ניסרתי אותו וקיבלתי סנפיר פריסטייל בעל קצה ישר ובאורך של 17 ס"מ. לא אני המצאתי את הפטנט הזה. גולשי פריסטייל רבים משתמשים בסנפירים חתוכים, עוד לפני שחברות הגלשנים התחילו לייצר סנפירים מיוחדים לתחום.
קיבלתי סנפיר שכמעט ולא נותן לגלשן אחיזה במים, קשה לחדד איתו ובתנאי over power ממש גורם לגלשן להחליק על הצד ללא שליטה.
מצד שני – כל ניסיון לתרגיל כלשהו הפך לקל ונטול מאמץ ואפשר לי להתרכז בטעויות האחרות שאני עושה... אחרי התרגלות קלה, בחרתי בסנפיר הזה בכל פעם שאני גולש במים חלקים. ניסיונות הפריסטייל הופכים לקלים ומהנים הרבה יותר, והגלשן שמיועד לגלים, הופך לכמעט גלשן פריסטייל.
בדיקה נוספת היתה החלפת הסנפיר בסנפיר דומה, אך קצר יותר.
הגלשן מגיע עם סנפיר wave באורך של 24 ס"מ והחלפתי לאחר באורך של 21 ס"מ. הביצועים היו דומים, אך פחות טובים. עלייה לפליינינג קשה יותר, יכולת חידוד נחותה יותר ויכולת תמרון לא טובה יותר באופן משמעותי.
הגעתי למסקנה שמתכנני הגלשן עשו כנראה בחירה טובה – סנפיר שתומך בתכונות הגלשן – עלייה מהירה לפליינינג, יכולת תימרון מצוינת וטווח רוחות גדול ביחס לנפח הגלשן.
בדיקה דומה עשיתי עם גלשן פרי-רייד המותאם לו לרוב סנפיר ארוך. החלפתי בסנפיר קצר משמעותית (4-6 ס"מ), וגם כאן התקבלו תוצאות דומות – יכולת תימרון משופרת על חשבון העלייה לפליינינג ויכולת החידוד.

מסקנות:
1. חברות הגלשנים מספקות את הגלשן לרוב עם סנפיר אחד שאמור לענות על מקסימום הדרישות שלנו מהגלשן. ברוב המקרים הבחירה שלהן טובה.
חלק מהחברות מספקות את הגלשנים (בעיקר את גלשני ה-cross over) עם שני סנפירים. אחד המתאים יותר לגלים והשני לגלישת פרי-רייד.
2. שימוש בסנפיר אחד יכול להגביל את ביצועי הגלשן. אם משתמשים בגלשן במגוון של תנאים וסגנונות, מומלץ להחזיק לפחות עוד סנפיר אחד המתאים לאותו גלשן.
3. יש להתאים את סוג הסנפיר ואורכו לביצועים הנדרשים. באופן כללי – ארוך=מהירות וחידוד. קצר=תמרון משופר.
לדוגמא: אם ברשותכם גלשן פרי-רייד בנפח של 125 ליטר, ואתם מעוניינים דווקא לשפר את המהפכים שלכם ולאו דווקא לגלוש מהר, מומלץ להרכיב סנפיר cross over שישפר משמעותית את תמרון הגלשן.
4. די פשוט, ואף מומלץ לעשות בדיקות דומות לאילו שאני עשיתי. החליפו סנפירים בגלשן שלכם ושימו לב להשפעה על הביצועים. יתכן ותופתעו.
5. מיקום הסנפיר – בחלק מהגלשנים כלל לא ניתן להזיז את הסנפיר. בגלשנים בהם יש מסילה וניתן להזיז את הסנפיר, מומלץ לנסות גם את זה. באופן כללי – סנפיר קדימה "ישחרר" מעט את אחיזת הירכתיים במים וישפר את התמרון. סנפיר אחורה – לשיפור האחיזה, גלישה בקו ישר וחידוד לרוח.
לסיכום – אני חייב להודות לדני ולשלו "גולשי המאגרים". הם שחשפו אותי מקרוב לסנפירי הפריסטייל החתוכים ובעידודם התחלתי את הניסויים השונים. היום יש לי כמעט "שני גלשנים בגלשן אחד".

נשלח: 10 ספטמבר 2009, 14:03
על ידי Amit