דף 1 מתוך 1

קטפולטה: נזקים בגוף ובכסף

נשלח: 12 פברואר 2013, 18:43
על ידי ינון גרבר
שלום לכולם
לפני כחודש עפתי בקטפולטה לתוך התורן ועשיתי לעצמי נזק.
בכלל חלק משמעותי מהנזקים לעצמי ולציוד במהלך שנות הגלישה שלי קשורים לקטפולטות
מבקש לדעת מניסיונם של אחרים האם תחושתי מתאימה לתחושתם?
מה הנזקים הפופולריים ואם למישהו יש תריק נגד קטפולטות (חוץ מלגלוש טוב)?
לא היו לי הרבה קטפולטות אבל כולן מיותרות ומפחידות.
מצרף קישור מהפורם לקטפולטה/בליסטרה של רון שנגמרה עם מנור שבור (אני גלשתי אחריו וזה היה מפחיד מאוד למזלו נגמר רק במנור)
http://www.batgalim.org.il/forum/viewto ... =1&t=12182
קטפולטה רומית נועדה להרוס
תמונה

Re: קטפולטה: נזקים בגוף ובכסף

נשלח: 12 פברואר 2013, 21:56
על ידי carbon fiber
היי ינון
ראשית אני משתתף בצערך אבל זה חלק מהספורט הזה
להימנע מבאליסטרה קשה אבל לטעמי רובן ניתנות למניעה וזאת ע"י תשומת לב מירבית למיקום חבקים ובכלל סט אפ של המערך
ההפגזה שאני הבאתי נבעה מגל שעלה לי על החרטום במהירות מפחידה ופשוט צללתי עם הגלשן לתוך המים ואת השאר אתה מכיר
הרבה זמן לא הבאתי הפצצה שכזאת .........
גם את שלי היה ניתן למנוע במיקום אחר ושונה של הקרדן דהיינו יותר למרכז הגלשן ( אני אוהב לקחת אותו אחורה מעט)

בקיצור תבוא לים ואל תפחד
בייביי

Re: קטפולטה: נזקים בגוף ובכסף

נשלח: 12 פברואר 2013, 22:58
על ידי zorkin
אתה יודע מה זה מזכיר לי ?

שניה שניה אני עוד נזכר



הופה זהו יש לי

הייתי בין 15 נדמה לי , יצאנו לגלוש בחוף שמן , בימים שגלשו עם גלשני על באורך 4 מטר ועם נעלי פלדיום.

בחזרה לחוף, נתקעתי בלי טיפת רוח, וזוג מתבגר על יאכטה התקרב לעזור לי . מהון להון יצא שהנהג/ת התקרבה יותר מידי ועלתה
לי על המנור עם המנוע של היאכטה.
היה כל נפץ נורא, והרגשתי את כל המערך מושך אותי לתחתית הסירה.
היו צעקות של הזוג שם אחד על השני , האשמות , קללות ואני במים חסר אונים.
למזלנו המנוע דומם במהרה, ונשארתי לבדי עם ציוד קטוש כחצי קילומטר מהחוף , שהזוג ההוא מנסה לנווט בכוחות המפרש לכיוון הקישון.

אני זוכר שעות אחרי המקרה, לא יכולתי להירגע , ידים רועדות ורגשי אשמה ,
בא אלי המדריך שלי ואמר לי בפעם הראשונה ששמעתי את המשפט הפשוט הזה :
" אם לא עושים כלום , לא קורה כלום"

ומה זה קשור בכלל - אין מה לעשות בליסטרה תופסת אותך בדיוק בשניה שאתה מנמנם בשמירה, או שאתה נסחף בהתלהבות כלשהיא.
אין מה לעשות, זה קורה לטובים ביותר. עד היום.
אתה יודע למי זה לא קורה, לאלו שנשארים בבית לראות טלויזיה,

חג שמח

Re: קטפולטה: נזקים בגוף ובכסף

נשלח: 13 פברואר 2013, 01:03
על ידי alonkaplan
דיון ישן יותר מהפורום. חורף 2006/7... בימים בהם הפורום היה פעיל ועוד לא ידענו מה זה פייסבוק:
http://www.batgalim.org.il/forum/viewto ... f=1&t=1916" onclick="window.open(this.href);return false;
מומלץ לקרוא את 2 העמודים.

מרשה לעצמי לצטט את עצמי ולהעתיק את מה שכתבתי אז:
"נפילת בליסטרה (הידועה גם כ"קטפולקה") נפוצה לרוב אצל גולשים הנמצאים בשלב ה"טרפז-רצועות -פלנינג יציב". ברור שגדי מינץ כבר עבר את השלב הזה, אבל שילוב של רוח חזקה ואובדן שליטה רגעית יכול להביא לנפילה ולתמונה הנדירה.
בליסטרה נגרמת לרוב משילוב של עמידה מאומצת על הגלשן, אחיזה לא נכונה של המנור וכוח הרוח על המפרש. הגולש ירגיש משיכה חזקה של המפרש קדימה והכנה להמראה. הטעות הנפוצה בשלב זה היא ניסיון למשוך את המפרש חזק עם היד האחורית במטרה להשתלט עליו. כאן מתחיל להתגלגל כדור שלג שסופו בחרטום המרופד של סטארבורד, או אצל רון לביא במעבדה.
בכדי לעצור את התהליך יש לעשות את הפעולות הבאות:
1. העברת היד הקידמית מעט קדימה לכיוון התורן.
2. שיחרור לחץ מהיד האחורית, ואף לעזוב אותה לחלוטין, על מנת לנטרל את משיכת המפרש קדימה.
3. אירגון העמידה על הגלשן והתחלת הגלישה מחדש לאחר התייצבות הגולש.
מניעת הבליסטרה מתחילה בעמידה הנכונה על הגלשן, שצריכה להיות: רגליים, גוף וידיים ישרות. יש להגיע לגלישה בפלנינג בהדרגה - טרפז, רצועות, עמידה נכונה.
צריך לזכור: עמידה נכונה תביא למצב של win-win מבחינת הגולש, כלומר: מקסימום מהירות במינימום מאמץ.
יש עוד אפשרות לנפילת בליסטרה - בתנאי רוח חלשה, על גבול הפלנינג, בשלב מעבר גלי חוף, אבל על כך נפרט בפעם הבאה...
בהצלחה ושהרוח תהיה איתך"

ותוספת קטנה: משיכה של היד הקידמית ברגע שמרגישים את איבוד השליטה תביא לאיבוד כוח של המפרש ולעצירת הנפילה, או נפילה מבוקרת.

Re: קטפולטה: נזקים בגוף ובכסף

נשלח: 13 פברואר 2013, 10:25
על ידי israela
היי ינון, קודם כל מה שלומך? חזרת לכשירות גלישתית?

לי גם קרה לפני כשנתיים במזרחית בבת-גלים וזה קרה בגלל שירדתי מהרוח (כדי להגיע לחוף) + כנראה מכת רוח פתאומית שאופיינית למזרחית ..
המסקנה שלי מאותו מקרה, שברוח חזקה לא לרדת מהרוח בבת אחת, אלא בהדרגה, להיות סופר עירניים כל הזמן, להסתכל על המים ולפי זה לדעת את עוצמת הרוח שלפניי..
כמו כן נראה לי שחבקים ארוכים עדיף..

אז להתראות במזרחיות

ישראלה

Re: קטפולטה: נזקים בגוף ובכסף

נשלח: 14 פברואר 2013, 10:01
על ידי Levich
כמו שזורקין אמר - זה קורה לטובים ביותר:
http://www.break.com/usercontent/2011/8 ... sh-2116576" onclick="window.open(this.href);return false;

רפואה שלמה וחזרה מהירה לגלישה! :)

Re: קטפולטה: נזקים בגוף ובכסף

נשלח: 16 פברואר 2013, 22:00
על ידי hadyer
שלום לכולם,

יש אפשרות להפחית את עוצמת המשיכה בצורה דרסתית ואף, לא לעוף בכלל.

להבנה ממה בליסטרה נובעת. התורן עובר ״מהשענות״ אחורה/הירכתיים, ממשיך ועובר לכוון ניצב מעל הגלשן ותחנה סופית לכוון החרטום. זאת אומרת שיש טווח של מיקום התורן מהשענות אחורנית ועד למצב ניצב מעל הגלשן שבא יש זמן פעולה.


לי זה קורה כאשר אני ״חולם״, ולא מתרכז בזמן הגלישה, כן גם זה קורה.

האפשרות להפחתה או ביטול של הבליסטרה היא למשוך את היד הקרובה לתורן אליך לכוון הגוף לכוון החזה. כל זאת במהירות בזק. דגש על המהירות. בד״כ לפני שעפים בליסטרה יש שבריר שניה שבו מרגישים את הבליסטרה מגיעה. בשניה זו מושכים את היד אליך ואז מרגישים שהכוח שעומד למשוך אותך מתבטל, או פוחת יורד לחלוטין.
לפעמים אפשר לעוף לאט כאילו שאתה ב- slow motion, ואז הנפילה לא נוראה בכלל. אם אתה מהיר לא תעוף בכלל, בדוק! 8)
הכי חשוב!!! זה להיות ערני ואז הסיכוי לבליסטרה פוחת באופן דרסטי, ויש כמובן אפשרות להתמודד עם המצב.

חלופות אחרות שראיתי שהוצעו לא יתנו מענה כמו משיכת תורן לכוון הגוף.

כן גם כוון הציוד/ מערך חשוב. יש השפעה משמעותית לחבקים ארוכים. אני גולש עם חבקים 28״ זה נשמע ארוך אבל... כל הגולשים הרציניים/ מקצועיים בעולם גולשים לא באורך קצר ואף ארוך יותר. למה ? זה כבר בהסבר נפרד.

כמובן יש למיקום קראדן משמעות. קארדן קדימה גם כן מפחית בליסטרות, לא מבטל.(מומלץ קארדן קדימה לwave rading) קארדן קדימה ז״א תורן נשען אחורה יותר.

מקווה שצימצמתי ולו במעט בליסטרות.