שאלה שאלתית
שאלה שאלתית
אתמול כשגלשתי באיזור הכנסיה, מהירות הרוח היתה לפי הרגשתי לא מאוד גדולה אבל הכח שחשתי מאותה רוח היה ממש מספיק למפרש 5.0, אם הייתי משווה נגיד למזרחית, הייתי צריך עוד בערך 5 קשרים כדי להיות באותה נוחות של פלנינג.
האם לפי דעתכם יש הבדל בין רוח לחה כמו של אתמול, לרוח יבשה כמו במזרחית?
האם לפי דעתכם יש הבדל בין רוח לחה כמו של אתמול, לרוח יבשה כמו במזרחית?
- Arnon Dagan
- הודעות: 338
- הצטרף: 11 נובמבר 2006, 18:40
- יצירת קשר:
יש הבדלים בצפיפות הרוח.
הרוח יכולה להיות בדיוק באותה עוצמה על מד הרוח אבל אם היא צפופה יותר היא תרגיש לך יותר חזקה ותזיז אותך יותר עם אותו גודל של מפרש.
בדרך כלל כשקר הרוח צפופה יותר וצריך פחות רוח בשביל פלנין.
בסבב העולמי לדוגמא כשאנחנו מגיעים לסילט בגרמיה וקור אימים,אנחנו עפים במים כבר ב 7 קשרים והתחרות לא מתחילה כי מינימום הרוח לפי החוקים של התחרות לא מספיק.
לעומת זאת עכשיו בתחרות בספרד שם חום אימים אתה נכנס לגלוש ב 7 קשרים ולא זז אותם 7 קשרים על אותו מד רוח של המארגנים.
במזרחית חמה בארץ זה אותו דבר לכן הרגשת שאם זו היתה מזרחית היית צריך יותר רוח. מזרחית בחורף לעומת זאת היא עוצמתית בהרבה כי קר.
הרוח יכולה להיות בדיוק באותה עוצמה על מד הרוח אבל אם היא צפופה יותר היא תרגיש לך יותר חזקה ותזיז אותך יותר עם אותו גודל של מפרש.
בדרך כלל כשקר הרוח צפופה יותר וצריך פחות רוח בשביל פלנין.
בסבב העולמי לדוגמא כשאנחנו מגיעים לסילט בגרמיה וקור אימים,אנחנו עפים במים כבר ב 7 קשרים והתחרות לא מתחילה כי מינימום הרוח לפי החוקים של התחרות לא מספיק.
לעומת זאת עכשיו בתחרות בספרד שם חום אימים אתה נכנס לגלוש ב 7 קשרים ולא זז אותם 7 קשרים על אותו מד רוח של המארגנים.
במזרחית חמה בארץ זה אותו דבר לכן הרגשת שאם זו היתה מזרחית היית צריך יותר רוח. מזרחית בחורף לעומת זאת היא עוצמתית בהרבה כי קר.
arnondagan.com
"הוא מכיר את זה הוא אוהב את זה הוא כמו דג במים" (מולי גרובר האגדי)
"הוא מכיר את זה הוא אוהב את זה הוא כמו דג במים" (מולי גרובר האגדי)
- carmicarmi
- הודעות: 3525
- הצטרף: 06 דצמבר 2005, 08:00
- איזה_גולש_אתה: גולש קייט
- מיקום: חיפה, בירת הגלישה של ישראל
אוקי אז אם זכרוני אינו מטעה אותי משיעורי התרמודינמיקה
אכן אויר קר יותר הוא צפוף יותר כלומר יותר חלקיקים ליחידת נפח. אבל השאלה האם רמה גבוהה של לחות יוצרת את אותו אפקט כאילו אויר כבד.
ואז הכל מתישב, כלומר משקל הסגולי של האויר הינו פקטור שמשפיע על הכח שנוצר עקב חוק ברנולי, נלך לבדוק את ברנולי בוויקיפדיה... תשובות בקרוב
אכן אויר קר יותר הוא צפוף יותר כלומר יותר חלקיקים ליחידת נפח. אבל השאלה האם רמה גבוהה של לחות יוצרת את אותו אפקט כאילו אויר כבד.
ואז הכל מתישב, כלומר משקל הסגולי של האויר הינו פקטור שמשפיע על הכח שנוצר עקב חוק ברנולי, נלך לבדוק את ברנולי בוויקיפדיה... תשובות בקרוב
צחי אתה גדול!!!
מאיפה הבאת את השאלה הזאת???...
- Arnon Dagan
- הודעות: 338
- הצטרף: 11 נובמבר 2006, 18:40
- יצירת קשר:
אוקי
אז מבחינת המשקל הסגולי של האויר, ארנון צדק לגמרי, והמשקל הוא ביחס הפוך לטמ"פ, אני לעומת זאת טעיתי בגדול, מסתבר שכשהאויר לח, מולקולות המים מחליפות חלקית את מולקולות החמצן וההחנקן, מולקלות המים קלות יותר, ולכן ככל שהאויר לח יותר הוא קל יותר.
אם יש פה איזה מהנדס אוירודינאוטיקה, אולי הוא יכול לשפוך קצת אור על הדברים, מכיוון שהתופעות הקשורות לעילוי הם די מורכבות, ובד"כ נשענות על כמה פקטורים בו זמנית
אז מבחינת המשקל הסגולי של האויר, ארנון צדק לגמרי, והמשקל הוא ביחס הפוך לטמ"פ, אני לעומת זאת טעיתי בגדול, מסתבר שכשהאויר לח, מולקולות המים מחליפות חלקית את מולקולות החמצן וההחנקן, מולקלות המים קלות יותר, ולכן ככל שהאויר לח יותר הוא קל יותר.
אם יש פה איזה מהנדס אוירודינאוטיקה, אולי הוא יכול לשפוך קצת אור על הדברים, מכיוון שהתופעות הקשורות לעילוי הם די מורכבות, ובד"כ נשענות על כמה פקטורים בו זמנית
עילוי של כנף
זה מעניין - אז הכנתי שיעורי בית:
זה נכון מאוד.
עילוי של כנף מושפע מצפיפות האויר.
תירגום מתוך ויקיפדיה:
אם ידוע מקדם העילוי של כנף בזוית התקפה נתונה, אזי העילוי שמיצרת כנף בתנאים נתונים ניתן לחישוב על ידי הנוסחה הבאה:
L=0.5*r*(v^2)*A*CL
כאשר
L הוא כוח העילוי, זה הכוח שמושך את המפרש "קדימה"
r הוא צפיפות האויר air-density
v מהירות האויר
A שטח הכנף
CL מקדם העילוי
זה אומר שכוח העילוי יחסי לצפיפות האויר - ולכן יש השפעה לטמפרטורה (קר = דחוס).
נוסחה זו נכונה גם לגבי הסנפיר אשר פועל במיים, שהצפיפות שלהם פי 1000 יותר גדולה מאויר, ולכן שטח הסנפיר קטן בערך פי 1000 מהמפרש.
(צפיפות נמדדת בק"ג למטר מרובע, של מים 1000, אויר בערך 1)
צפיפות האויר קשורה לטמפרטורה באופן הבא:
ב 5 מעלות (סילט, נגיד) מטר מרובע של אויר שוקל 1.27 ק"ג.
ב 30 מעלות (איים קנריים, למשל) מטר מרובע של אויר שוקל 1.164 ק"ג.
כלומר בסילט אותו מפרש נותן 9% יותר כוח באותה מהירות רוח - רק בגלל הבדלי טמפרטורה.
אפשר להגיד ש 7 קשר ב 5 מעלות זה כמו 7.3 קשר ב 30 מעלות.
צפיפות האויר מושפעת גם מכמות אדי המיים בו. אולם בניגוד למה שנדמה בתחילה אדי המיים מורידים את צפיפות האויר!
זאת בגלל שהמאסה של מולקולות אדי המיים קטנה יותר משל אותו מספר מולקולות אויר.
כלומר אויר לח שוקל פחות מאויר יבש.
לדוגמא, בטמפרטודה 30 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 98.3% מאויר יבש, כלומר 1.7% אחוז פחות.
לעומת זאת, בטמפרטורה 5 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 99.7% מאויר יבש (באותה טמפרטורה), כלומר 0.3% פחות.
זה בגלל שאויר חם יכול לשאת יותר אדי מיים (לפני שהם הם הופכים לגשם).
אז לסיכום - אויר חם ולח (30 מעלות 100% לחות - מערבית בקיץ) שוקל פחות מאויר קר ויבש (5 מעלות 0% לחות - מזרחית בחורף - חורף קר במיוחד), וההבדל הוא בערך 11%.
גם הלחץ הברומטרי משפיע על צפיפות האויר - לחץ גבוה יותר משמעו אויר יתר צפוף.
ולמי שרוצה לחפור עוד:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7% ... 7%95%D7%99
http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air
http://www.engineeringtoolbox.com/densi ... d_680.html
http://www.engineeringtoolbox.com/humid ... d_686.html
זה נכון מאוד.
עילוי של כנף מושפע מצפיפות האויר.
תירגום מתוך ויקיפדיה:
אם ידוע מקדם העילוי של כנף בזוית התקפה נתונה, אזי העילוי שמיצרת כנף בתנאים נתונים ניתן לחישוב על ידי הנוסחה הבאה:
L=0.5*r*(v^2)*A*CL
כאשר
L הוא כוח העילוי, זה הכוח שמושך את המפרש "קדימה"
r הוא צפיפות האויר air-density
v מהירות האויר
A שטח הכנף
CL מקדם העילוי
זה אומר שכוח העילוי יחסי לצפיפות האויר - ולכן יש השפעה לטמפרטורה (קר = דחוס).
נוסחה זו נכונה גם לגבי הסנפיר אשר פועל במיים, שהצפיפות שלהם פי 1000 יותר גדולה מאויר, ולכן שטח הסנפיר קטן בערך פי 1000 מהמפרש.
(צפיפות נמדדת בק"ג למטר מרובע, של מים 1000, אויר בערך 1)
צפיפות האויר קשורה לטמפרטורה באופן הבא:
ב 5 מעלות (סילט, נגיד) מטר מרובע של אויר שוקל 1.27 ק"ג.
ב 30 מעלות (איים קנריים, למשל) מטר מרובע של אויר שוקל 1.164 ק"ג.
כלומר בסילט אותו מפרש נותן 9% יותר כוח באותה מהירות רוח - רק בגלל הבדלי טמפרטורה.
אפשר להגיד ש 7 קשר ב 5 מעלות זה כמו 7.3 קשר ב 30 מעלות.
צפיפות האויר מושפעת גם מכמות אדי המיים בו. אולם בניגוד למה שנדמה בתחילה אדי המיים מורידים את צפיפות האויר!
זאת בגלל שהמאסה של מולקולות אדי המיים קטנה יותר משל אותו מספר מולקולות אויר.
כלומר אויר לח שוקל פחות מאויר יבש.
לדוגמא, בטמפרטודה 30 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 98.3% מאויר יבש, כלומר 1.7% אחוז פחות.
לעומת זאת, בטמפרטורה 5 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 99.7% מאויר יבש (באותה טמפרטורה), כלומר 0.3% פחות.
זה בגלל שאויר חם יכול לשאת יותר אדי מיים (לפני שהם הם הופכים לגשם).
אז לסיכום - אויר חם ולח (30 מעלות 100% לחות - מערבית בקיץ) שוקל פחות מאויר קר ויבש (5 מעלות 0% לחות - מזרחית בחורף - חורף קר במיוחד), וההבדל הוא בערך 11%.
גם הלחץ הברומטרי משפיע על צפיפות האויר - לחץ גבוה יותר משמעו אויר יתר צפוף.
ולמי שרוצה לחפור עוד:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7% ... 7%95%D7%99
http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air
http://www.engineeringtoolbox.com/densi ... d_680.html
http://www.engineeringtoolbox.com/humid ... d_686.html
- Arnon Dagan
- הודעות: 338
- הצטרף: 11 נובמבר 2006, 18:40
- יצירת קשר:
מעניין מאד
אז אם לסכם את כל מה שנאמר פה:
כשקר יש יותר כוח.
כשיבש יש יותר כוח.
כשלח יש פחות כוח.
כשחם יש פחות כוח.
לפי זה במרץ התנאים כאן הכי טובים כשמקבלים את הצפוניות והמזרחיות הקפואות.
נשמע הגיוני וגם מתאים להרגשה במים.
סוף סוף דיון ענייני ולא כל הקשקשת המסחרית.
שווה!
כשקר יש יותר כוח.
כשיבש יש יותר כוח.
כשלח יש פחות כוח.
כשחם יש פחות כוח.
לפי זה במרץ התנאים כאן הכי טובים כשמקבלים את הצפוניות והמזרחיות הקפואות.
נשמע הגיוני וגם מתאים להרגשה במים.
סוף סוף דיון ענייני ולא כל הקשקשת המסחרית.
שווה!