זה מעניין - אז הכנתי שיעורי בית:
זה נכון מאוד.
עילוי של כנף מושפע מצפיפות האויר.
תירגום מתוך ויקיפדיה:
אם ידוע מקדם העילוי של כנף בזוית התקפה נתונה, אזי העילוי שמיצרת כנף בתנאים נתונים ניתן לחישוב על ידי הנוסחה הבאה:
L=0.5*r*(v^2)*A*CL
כאשר
L הוא כוח העילוי, זה הכוח שמושך את המפרש "קדימה"
r הוא צפיפות האויר air-density
v מהירות האויר
A שטח הכנף
CL מקדם העילוי
זה אומר שכוח העילוי יחסי לצפיפות האויר - ולכן יש השפעה לטמפרטורה (קר = דחוס).
נוסחה זו נכונה גם לגבי הסנפיר אשר פועל במיים, שהצפיפות שלהם פי 1000 יותר גדולה מאויר, ולכן שטח הסנפיר קטן בערך פי 1000 מהמפרש.
(צפיפות נמדדת בק"ג למטר מרובע, של מים 1000, אויר בערך 1)
צפיפות האויר קשורה לטמפרטורה באופן הבא:
ב 5 מעלות (סילט, נגיד) מטר מרובע של אויר שוקל 1.27 ק"ג.
ב 30 מעלות (איים קנריים, למשל) מטר מרובע של אויר שוקל 1.164 ק"ג.
כלומר בסילט אותו מפרש נותן 9% יותר כוח באותה מהירות רוח - רק בגלל הבדלי טמפרטורה.
אפשר להגיד ש 7 קשר ב 5 מעלות זה כמו 7.3 קשר ב 30 מעלות.
צפיפות האויר מושפעת גם מכמות אדי המיים בו. אולם בניגוד למה שנדמה בתחילה אדי המיים מורידים את צפיפות האויר!
זאת בגלל שהמאסה של מולקולות אדי המיים קטנה יותר משל אותו מספר מולקולות אויר.
כלומר אויר לח שוקל פחות מאויר יבש.
לדוגמא, בטמפרטודה 30 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 98.3% מאויר יבש, כלומר 1.7% אחוז פחות.
לעומת זאת, בטמפרטורה 5 מעלות אויר בלחות 100% שוקל 99.7% מאויר יבש (באותה טמפרטורה), כלומר 0.3% פחות.
זה בגלל שאויר חם יכול לשאת יותר אדי מיים (לפני שהם הם הופכים לגשם).
אז לסיכום - אויר חם ולח (30 מעלות 100% לחות - מערבית בקיץ) שוקל פחות מאויר קר ויבש (5 מעלות 0% לחות - מזרחית בחורף - חורף קר במיוחד), וההבדל הוא בערך 11%.
גם הלחץ הברומטרי משפיע על צפיפות האויר - לחץ גבוה יותר משמעו אויר יתר צפוף.
ולמי שרוצה לחפור עוד:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7% ... 7%95%D7%99
http://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air
http://www.engineeringtoolbox.com/densi ... d_680.html
http://www.engineeringtoolbox.com/humid ... d_686.html