yoavt כתב:בוא נחשוב על טבעת מתכת לצורך הענין (אפשר גם טבעת נישואין).
אפשר לחתוך אותה ולישר אותה - האורך שלה יהיה:
בחלק הפנימי - 2 * פאי * הרדיוס הפנימי,
בחלק החיצוני - 2* פאי * הרדיוס התיצוני.
(פאי זה בערך 3.14)
העובי של הטבעת הוא הרדיוס החיצוני פחות הפנימי.
עכשיו נחמם. החומר מתפשט במידה שווה לכול הכיוונים - נניח ב 10%.
מה נקבל - מוט שאורכו ארוך יותר ב 10%, ועבה יותר ב 10%.
אם נקח את המוט החם ונעשה ממנו טבעת - נקבל טבעת שקוטרה הפנימי גדול יותר ב 10% מהטבעת "הקרה".
מה שנכון הוא שהטבעת "החמה" היא גם יותר עבה ב 10% מהטבעת "הקרה".
עקרון זה שימש למשל להתקנת גלגלי עגלות מעץ אשר חוזקו בטבעת ברזל בהיקפן. הטבעת יוצרה בקוטר קצת יותר קטן מהגלגל, וחוממה עד שההתפשטות התרמית אפשרה להרכיב את הטבעת על גלגל העץ. כשהטבעת התקררה היא הידקה את מרכיבי הגלגל זה לזה כמו "גומיה" ענקית מסביב לגלגל.
בציור:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... thexp.html
למתקדמים:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_expansion
http://en.wikipedia.org/wiki/Shrink-fitting
קודם כל יפה שהצלחת לשחרר את החלקים.עליון תחתון.
הקרבון הוא לא גוף מתכתי.....אמנם הוא מוליך חשמל !!!!
הקרבון הוא גוף גלילי מאורךשמחובר כימית עם כמות של היסוד פחמן .
הקרבון שייך למשפחת האל מתכות, ולא למתכות.
ערכיות כימית 4.
אין להשוואת מתכת לאלמתכת בהתפשטות קווית,נפחית,וכו.
הדוגמא שלך יפה למתכת וכל הכבוד לעבודת המחקר, בסוף כולנו מרווחים !!!
בפעם הבאה יש לנקות את התורן במים מתוקים גם מתוך החלק העליון הפנימי
עדיף עם צינור בלחץ עד אשר יוצאים מים נקים מהחלל הפנימי.
הלכלוך המצטבר לאורך זמן בחלקו הפנימי של החלק העליון יורד בזמן הגלישה
לתוךהרווח הפנימי של החלק העליון עם התחתון, בזמן שהתורן בחוץ , הוא מתיבש
ומיבש את הלכלוך שבין החלק העליון לתחתון....אי אפשר לפתוח את התורן....
בכנרת יש לכלוך שחור מהבוצה.
בים התיכון יש את הזיפזיף (חול-ים).
בים סוף יש את השמש החזקה שמיבשת את החול,הכי מסוכן לתורן.
והתורן עצמו משחרר גרגרי פחם לאורך זמן .
מסקנה...לשטוף את שני חלקי החיבור בסוף הגלישה עם מים מתוקים.
[quote="yoavt"]בוא נחשוב על טבעת מתכת לצורך הענין (אפשר גם טבעת נישואין).
אפשר לחתוך אותה ולישר אותה - האורך שלה יהיה:
בחלק הפנימי - 2 * פאי * הרדיוס הפנימי,
בחלק החיצוני - 2* פאי * הרדיוס התיצוני.
(פאי זה בערך 3.14)
העובי של הטבעת הוא הרדיוס החיצוני פחות הפנימי.
עכשיו נחמם. החומר מתפשט במידה שווה לכול הכיוונים - נניח ב 10%.
מה נקבל - מוט שאורכו ארוך יותר ב 10%, ועבה יותר ב 10%.
אם נקח את המוט החם ונעשה ממנו טבעת - נקבל טבעת שקוטרה הפנימי גדול יותר ב 10% מהטבעת "הקרה".
מה שנכון הוא שהטבעת "החמה" היא גם יותר עבה ב 10% מהטבעת "הקרה".
עקרון זה שימש למשל להתקנת גלגלי עגלות מעץ אשר חוזקו בטבעת ברזל בהיקפן. הטבעת יוצרה בקוטר קצת יותר קטן מהגלגל, וחוממה עד שההתפשטות התרמית אפשרה להרכיב את הטבעת על גלגל העץ. כשהטבעת התקררה היא הידקה את מרכיבי הגלגל זה לזה כמו "גומיה" ענקית מסביב לגלגל.
בציור:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/thexp.html
למתקדמים:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_expansion
http://en.wikipedia.org/wiki/Shrink-fitting[/quote]
קודם כל יפה שהצלחת לשחרר את החלקים.עליון תחתון.
הקרבון הוא לא גוף מתכתי.....אמנם הוא מוליך חשמל !!!!
הקרבון הוא גוף גלילי מאורךשמחובר כימית עם כמות של היסוד פחמן .
הקרבון שייך למשפחת האל מתכות, ולא למתכות.
ערכיות כימית 4.
אין להשוואת מתכת לאלמתכת בהתפשטות קווית,נפחית,וכו.
הדוגמא שלך יפה למתכת וכל הכבוד לעבודת המחקר, בסוף כולנו מרווחים !!!
בפעם הבאה יש לנקות את התורן במים מתוקים גם מתוך החלק העליון הפנימי
עדיף עם צינור בלחץ עד אשר יוצאים מים נקים מהחלל הפנימי.
הלכלוך המצטבר לאורך זמן בחלקו הפנימי של החלק העליון יורד בזמן הגלישה
לתוךהרווח הפנימי של החלק העליון עם התחתון, בזמן שהתורן בחוץ , הוא מתיבש
ומיבש את הלכלוך שבין החלק העליון לתחתון....אי אפשר לפתוח את התורן....
בכנרת יש לכלוך שחור מהבוצה.
בים התיכון יש את הזיפזיף (חול-ים).
בים סוף יש את השמש החזקה שמיבשת את החול,הכי מסוכן לתורן.
והתורן עצמו משחרר גרגרי פחם לאורך זמן .
מסקנה...לשטוף את שני חלקי החיבור בסוף הגלישה עם מים מתוקים.