על ידי alonkaplan » 23 אפריל 2008, 16:00
אני לא "ציודניק", אחד שמחליף הרבה ציוד, מחזיק הרבה הרבה ציוד ורואה בציוד את המפתח העיקרי להצלחה והנאה בגלישה.
יחד עם זאת, כולנו קונים וגם מוכרים ציוד מפעם לפעם ומתעסקים לא מעט עם נושא הציוד, אך לא הרבה גולשים בקיאים בפרטים הקטנים המבדילים בין סוגי הגלשנים והמפרשים השונים, ולא כולם יודעים באמת – איך בוחרים ציוד גלישה מתאים?
אנסה לתת קווים מנחים וכלליים לנושא שהוא לרוב עמוס בפרטים ולפעמים גם טעון רגשות, תוך התייחסות רק לגלשנים ולמפרשים (ולא לאביזרים משלימים אחרים).
תכונות וביצועי הגלשנים והמפרשים
יצרני הגלשנים והמפרשים מנסים בתהליך התכנון והייצור לענות על מספר דרישות, שבמקרים רבים הן מנוגדות זו לזו. למשל: חוזק מול משקל, מהירות מול יכולת תמרון, מהירות קצה גבוהה מול שליטה. היחס בין דרישות מנוגדות אלו הוא שיקבע את תכונות הגלשן או המפרש.
לצערנו, לא ניתן לענות על תכונות מנוגדות ברמה גבוהה בפריט אחד. חולמים על גלשן קל, חזק, בעל מהירות על, נוח לגלישה ולביצוע מהפכים? תמשיכו לחלום, כי כנראה לא תגלשו על אחד כזה...
צעד ראשון: הגדרת קטגוריות הגלישה
בחלוקה לקטגוריות כלליות של סגנונות הגלישה אפשר להגדיר כ-5 תחומים:
1. speed/ free race – גלישה מוכוונת מהירות.
2. freeride – גלישה מהירה עם תמרונים בסיסיים (סיבוב, מהפך, קפיצות ישרות)
3. freestyle – תרגילים מתקדמים, תרגילי החלקת חרטום הגלשן על פני המים.
4. crossover – שילוב בין מהירות, תמרון ונוחות.
5. wave – רכיבה על גלים תוך תמרונים וקפיצות (לא ירידת גלים בקו ישר).
צעד שני: תכונות הציוד לפי קטגוריות
1. speed – עלייה מהירה לפלנינג, מהירות סופית גבוהה ביותר, על גבול חוסר השליטה בגלשן, אך בסה"כ שליטה טובה בגלשן במהירות גבוהה. כושר תמרון נמוך – מרחקי הגלישה גדולים והגולש מסתובב לעתים רחוקות. מהפכים מבוצעים תוך שמירה על פלנינג ובעלי קוטר סיבוב גדול.
2. freeride – מהירות גבוהה תוך שליטה ותחושת נוחות. יכולת תמרון במהפכים טובה יותר מגלשני המהירות. אפשרות לקפיצות (גבוהות וישרות). טווח רוחות גדול.
3. freestyle – פלנינג מהיר ויציב, מהירות סופית נמוכה- לנוחות ביצוע התרגילים. יכולת תמרון טובה ביותר בעיקר בתרגילי החלקת הגלשן על המים. חרטום וירכתיים דומים במבנה- להשגת יציבות בתרגילים.
4. crossover – מהירות גבוהה, תמרון טוב, יכולת קפיצות ותרגילי קפיצות, פלנינג מוקדם, מתאים גם לתרגילי פריסטייל ולתמרונים בגלים. הפיתרון הטוב לתפיסת "גלשן אחד". מקסימום תנאים ומקסימום ימי גלישה בגלשן אחד. נותן הכל, אך מצד שני לא מתמחה בשום תחום מסויים.
5. wave – יכולת תמרון מעולה, עלייה מהירה לפלנינג ביחס לנפח הגלשנים (חייבים רוח חזקה...), מהירות סופית נמוכה יחסית. נפחים קטנים בגלשנים (עד 90-95 ליטר ) ומידות מפרשים קטנות (עד 6 מ"ר). שליטה טובה, קפיצות ותרגילי קפיצות ברמה הגבוהה ביותר, חזקים במיוחד למכות ולהתרסקויות שהן חלק מהגלישה בגלים.
צעד שלישי: בחירת והתאמת הציוד
לא קל לבחור בין שלל המפרשים והגלשנים הנמצאים כיום בשוק. רובם מיוצרים מחומרים טובים ובטכנולוגיות מתקדמות, כך שרוב הציוד המודרני הוא באיכות טובה.
אין גלשנים ומפרשים גרועים, אך גם אין גלשנים ומפרשים טובים. השאלה העיקרית שנשארת היא ההתאמה לגולש. התאמה לסגנון הגלישה, לאופי, לשאיפות ולתפיסתנו את נושא הגלישה.
כדי לדעת מה מתאים מומלץ להכין רשימה הכוללת:
א. רמת הגלישה הנוכחית של הגולש – מה יודעים לעשות ומצליחים ובמה עדיין מתקשים.
ב. רמת וסגנון הגלישה אליה שואפים להגיע עם הציוד העתידי – איזה דברים חדשים מצפים ללמוד ובאילו תנאים נגלוש.
ג. מחיר ואיכות – מהו התקציב ואילו איכויות חשובות לנו בציוד. כאמור, איכויות עומדות פעמים רבות בסתירה זו מזו, כמו חוזק מול משקל.
ד. סביבת הגלישה בה נגלוש לרוב – חוף חולי/ סלעים, אחסנת הציוד, נסיעות עם הציוד ועוד מרכיבים, שבעיקר יכולים להזיק לציוד בזמן שאינו בשימוש ומלווים אותנו לאורך כל חיי הגלישה.
ה. שיקולי אופנה – צבע ויופי (מאד חשוב), תדמית הציוד, מה אחרים קונים...
ו. יבואן/ סוכן/ שירות – חשוב בעיקר למקרה של תקלות שעלולות לקרות, בעיקר בתקופת האחריות על הציוד. חשוב להזכיר – מוכרי הציוד הם רק מוכרים. הם לא מעורבים בתהליך הייצור ולא בתהליך התכנון.
ז. נוחות והתאמה לגולש – בעצם הדבר הכי חשוב...הדרך היחידה לברר את הנוחות וההתאמה היא לנסות.
חלק מהיבואנים "נותנים סיבוב" ומחזיקים ציוד להדגמה. מומלץ לקחת סיבוב! (גם אם מדובר בציוד משומש שקונים מאדם פרטי)
לא בטוח שנעלה על כל האפשרויות והמגבלות של גלשן או מפרש בסיבוב בודד, אבל דברים רעים או לא נוחים מורגשים לרוב יותר מהר מהדברים הטובים, ויותר קל לעלות עליהם.
מומלץ לגלוש עם הציוד שמכירים ואז להחליף בכל פעם פריט אחד. רק גלשן, רק מערך וכד'.
ח. חוות דעת מגורם שלישי – לא המוכר ורצוי אחרי גלישת ניסיון. זה יכול להיות מישהו שסומכים עליו או גם כתבות ומבחנים במגזינים.
כדאי לדרג את מרכיבי הרשימה לפי סדר העדיפויות החשוב לכם, כך שהמרכיבים החשובים יותר יקבלו ביטוי משמעותי יותר בהחלטה הסופית.
ועוד הערה על בדיקת ציוד: רובנו גולשים עם הציוד שיש לנו, מתרגלים אליו ומוכנים להישבע שהוא הכי טוב בשבילנו. מעטים הגולשים שבאמת עורכים בדיקה יסודית של ציוד, כלומר ביום גלישה נתון מחליפים בהדרגה גלשנים ומפרשים ואח"כ מחליפים חזרה כדי לאמת את התחושות.
גם מי שינהג בשיטה זו לא תמיד יעלה על הכל. בסופו של דבר מדובר הרבה על תחושות ולא על ערכים מוחלטים, כך שגולשים שונים יכולים לחוות דעה שונה על ציוד דומה.
לאחרונה יצא לי לנסות הרבה גלשנים ומפרשים ולמדתי מהניסיון שאין כמו הניסיון. צריך לעשות את זה הרבה כדי באמת להבין בזה.
ולסיכום: תחשבו מה באמת מתאים לכם, תנסו, תבחרו נכון ותיהנו.
אני לא "ציודניק", אחד שמחליף הרבה ציוד, מחזיק הרבה הרבה ציוד ורואה בציוד את המפתח העיקרי להצלחה והנאה בגלישה.
יחד עם זאת, כולנו קונים וגם מוכרים ציוד מפעם לפעם ומתעסקים לא מעט עם נושא הציוד, אך לא הרבה גולשים בקיאים בפרטים הקטנים המבדילים בין סוגי הגלשנים והמפרשים השונים, ולא כולם יודעים באמת – איך בוחרים ציוד גלישה מתאים?
אנסה לתת קווים מנחים וכלליים לנושא שהוא לרוב עמוס בפרטים ולפעמים גם טעון רגשות, תוך התייחסות רק לגלשנים ולמפרשים (ולא לאביזרים משלימים אחרים).
[b]תכונות וביצועי הגלשנים והמפרשים[/b]
יצרני הגלשנים והמפרשים מנסים בתהליך התכנון והייצור לענות על מספר דרישות, שבמקרים רבים הן מנוגדות זו לזו. למשל: חוזק מול משקל, מהירות מול יכולת תמרון, מהירות קצה גבוהה מול שליטה. היחס בין דרישות מנוגדות אלו הוא שיקבע את תכונות הגלשן או המפרש.
לצערנו, לא ניתן לענות על תכונות מנוגדות ברמה גבוהה בפריט אחד. חולמים על גלשן קל, חזק, בעל מהירות על, נוח לגלישה ולביצוע מהפכים? תמשיכו לחלום, כי כנראה לא תגלשו על אחד כזה...
[b]צעד ראשון: הגדרת קטגוריות הגלישה[/b]
בחלוקה לקטגוריות כלליות של סגנונות הגלישה אפשר להגדיר כ-5 תחומים:
1. speed/ free race – גלישה מוכוונת מהירות.
2. freeride – גלישה מהירה עם תמרונים בסיסיים (סיבוב, מהפך, קפיצות ישרות)
3. freestyle – תרגילים מתקדמים, תרגילי החלקת חרטום הגלשן על פני המים.
4. crossover – שילוב בין מהירות, תמרון ונוחות.
5. wave – רכיבה על גלים תוך תמרונים וקפיצות (לא ירידת גלים בקו ישר).
[b]צעד שני: תכונות הציוד לפי קטגוריות[/b]
1. speed – עלייה מהירה לפלנינג, מהירות סופית גבוהה ביותר, על גבול חוסר השליטה בגלשן, אך בסה"כ שליטה טובה בגלשן במהירות גבוהה. כושר תמרון נמוך – מרחקי הגלישה גדולים והגולש מסתובב לעתים רחוקות. מהפכים מבוצעים תוך שמירה על פלנינג ובעלי קוטר סיבוב גדול.
2. freeride – מהירות גבוהה תוך שליטה ותחושת נוחות. יכולת תמרון במהפכים טובה יותר מגלשני המהירות. אפשרות לקפיצות (גבוהות וישרות). טווח רוחות גדול.
3. freestyle – פלנינג מהיר ויציב, מהירות סופית נמוכה- לנוחות ביצוע התרגילים. יכולת תמרון טובה ביותר בעיקר בתרגילי החלקת הגלשן על המים. חרטום וירכתיים דומים במבנה- להשגת יציבות בתרגילים.
4. crossover – מהירות גבוהה, תמרון טוב, יכולת קפיצות ותרגילי קפיצות, פלנינג מוקדם, מתאים גם לתרגילי פריסטייל ולתמרונים בגלים. הפיתרון הטוב לתפיסת "גלשן אחד". מקסימום תנאים ומקסימום ימי גלישה בגלשן אחד. נותן הכל, אך מצד שני לא מתמחה בשום תחום מסויים.
5. wave – יכולת תמרון מעולה, עלייה מהירה לפלנינג ביחס לנפח הגלשנים (חייבים רוח חזקה...), מהירות סופית נמוכה יחסית. נפחים קטנים בגלשנים (עד 90-95 ליטר ) ומידות מפרשים קטנות (עד 6 מ"ר). שליטה טובה, קפיצות ותרגילי קפיצות ברמה הגבוהה ביותר, חזקים במיוחד למכות ולהתרסקויות שהן חלק מהגלישה בגלים.
[b]צעד שלישי: בחירת והתאמת הציוד[/b]
לא קל לבחור בין שלל המפרשים והגלשנים הנמצאים כיום בשוק. רובם מיוצרים מחומרים טובים ובטכנולוגיות מתקדמות, כך שרוב הציוד המודרני הוא באיכות טובה.
אין גלשנים ומפרשים גרועים, אך גם אין גלשנים ומפרשים טובים. השאלה העיקרית שנשארת היא ההתאמה לגולש. התאמה לסגנון הגלישה, לאופי, לשאיפות ולתפיסתנו את נושא הגלישה.
כדי לדעת מה מתאים מומלץ להכין רשימה הכוללת:
א. רמת הגלישה הנוכחית של הגולש – מה יודעים לעשות ומצליחים ובמה עדיין מתקשים.
ב. רמת וסגנון הגלישה אליה שואפים להגיע עם הציוד העתידי – איזה דברים חדשים מצפים ללמוד ובאילו תנאים נגלוש.
ג. מחיר ואיכות – מהו התקציב ואילו איכויות חשובות לנו בציוד. כאמור, איכויות עומדות פעמים רבות בסתירה זו מזו, כמו חוזק מול משקל.
ד. סביבת הגלישה בה נגלוש לרוב – חוף חולי/ סלעים, אחסנת הציוד, נסיעות עם הציוד ועוד מרכיבים, שבעיקר יכולים להזיק לציוד בזמן שאינו בשימוש ומלווים אותנו לאורך כל חיי הגלישה.
ה. שיקולי אופנה – צבע ויופי (מאד חשוב), תדמית הציוד, מה אחרים קונים...
ו. יבואן/ סוכן/ שירות – חשוב בעיקר למקרה של תקלות שעלולות לקרות, בעיקר בתקופת האחריות על הציוד. חשוב להזכיר – מוכרי הציוד הם רק מוכרים. הם לא מעורבים בתהליך הייצור ולא בתהליך התכנון.
ז. נוחות והתאמה לגולש – בעצם הדבר הכי חשוב...הדרך היחידה לברר את הנוחות וההתאמה היא לנסות.
חלק מהיבואנים "נותנים סיבוב" ומחזיקים ציוד להדגמה. מומלץ לקחת סיבוב! (גם אם מדובר בציוד משומש שקונים מאדם פרטי)
לא בטוח שנעלה על כל האפשרויות והמגבלות של גלשן או מפרש בסיבוב בודד, אבל דברים רעים או לא נוחים מורגשים לרוב יותר מהר מהדברים הטובים, ויותר קל לעלות עליהם.
מומלץ לגלוש עם הציוד שמכירים ואז להחליף בכל פעם פריט אחד. רק גלשן, רק מערך וכד'.
ח. חוות דעת מגורם שלישי – לא המוכר ורצוי אחרי גלישת ניסיון. זה יכול להיות מישהו שסומכים עליו או גם כתבות ומבחנים במגזינים.
כדאי לדרג את מרכיבי הרשימה לפי סדר העדיפויות החשוב לכם, כך שהמרכיבים החשובים יותר יקבלו ביטוי משמעותי יותר בהחלטה הסופית.
ועוד הערה על בדיקת ציוד: רובנו גולשים עם הציוד שיש לנו, מתרגלים אליו ומוכנים להישבע שהוא הכי טוב בשבילנו. מעטים הגולשים שבאמת עורכים בדיקה יסודית של ציוד, כלומר ביום גלישה נתון מחליפים בהדרגה גלשנים ומפרשים ואח"כ מחליפים חזרה כדי לאמת את התחושות.
גם מי שינהג בשיטה זו לא תמיד יעלה על הכל. בסופו של דבר מדובר הרבה על תחושות ולא על ערכים מוחלטים, כך שגולשים שונים יכולים לחוות דעה שונה על ציוד דומה.
לאחרונה יצא לי לנסות הרבה גלשנים ומפרשים ולמדתי מהניסיון שאין כמו הניסיון. צריך לעשות את זה הרבה כדי באמת להבין בזה.
ולסיכום: תחשבו מה באמת מתאים לכם, תנסו, תבחרו נכון ותיהנו.